Waarom heeft mijn organisatie een extern vertrouwenspersoon nodig?

De belangrijkste reden is natuurlijk dat u als werkgever een fijne en veilige werkplek wilt voor de werknemer.

Burgerlijk wetboek artikel 7:611 Werkgever en werknemer zin verplicht zich als een goed werkgever en een goed werknemer te gedragen. Volgens de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) bent u als werkgever verplicht om een (preventief) beleid te maken tegen de psychosociale arbeidsbelasting (PSA). De vertrouwenspersoon kunt u inzetten voor uw PSA-beleid. Een vertrouwenspersoon helpt en adviseert werknemers die te maken hebben gehad met ongewenst gedrag.

Ongewenste omgangsvormen kunnen leiden tot gezondheidsklachten, ziekteverzuim, minder productiviteit, conflicten, slechte naamsbekendheid en/ of vertrek van personeelsleden.
Wist u dat medewerkers die ongewenste omgangsvormen ervaren gemiddeld 7 extra verzuimdagen opnemen vanwege de stress en spanning die zij ervaren. Dit kost de Nederlandse economie gemiddeld 1,7 miljard euro per jaar.

Een externe vertrouwenspersoon heeft geen loyaliteitsconflict, is objectief en onafhankelijk en gecertificeerd door de Landelijke Vereniging voor Vertrouwenspersonen.

Met een externe vertrouwenspersoon zijn er geen dure opleidingskosten kosten en is er geen risico dat de interne vertrouwenspersoon vertrekt naar een andere werkgever.

Ook zullen er geen productieve werkbare uren verloren gaan van de interne vertrouwenspersoon.
Een professionele (externe) vertrouwenspersoon levert een bijdrage aan een sociaal veilige en integere werkomgeving.

De vertrouwenspersoon geeft proactief voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag op de werkvloer. Daarnaast adviseert de vertrouwenspersoon leidinggevenden en management in het voorkomen hiervan

Het grootste belang voor een organisatie is bij het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon is veiligheid en vertrouwen.

De bereikbaarheid van de vertrouwenspersoon moet laagdrempelig zijn en het vertrouwen moet zijn gewaarborgd.

De vertrouwenspersoon moet het vertrouwen hebben van werknemers, leidinggevenden en directie. Dit is een absolute noodzaak. Alle hulpvragen worden behandeld in strikte vertrouwelijkheid.

Wat doet een vertrouwenspersoon?

en wat niet?

De 3 belangrijkste pijlers zijn:

De vertrouwenspersoon zal altijd proberen te de-escaleren en de klager/melder te ondersteunen.
De medewerker blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk in de situatie. 

Ongewenste omgangsvormen?

Ongewenste omgangsvormen zijn gedragingen die je persoonlijke grens overgaan en waardoor je een onveilig gevoel krijgt. Voorbeelden van ongewenst omgangsvormen zijn (seksuele) intimidatie, pesten, agressie en geweld, discriminatie.

..van de medewerkers krijgt te maken met een ongewenste omgangsvorm.
0 %
...van de medewerkers krijgt te maken met intimidatie.
0 %
...van de medewerkers krijgt te maken met pesten.
0 %
..van de medewerkers krijgt te maken met discriminatie.
0 %
...van de medewerkers krijgt te maken met sexuele intimidatie.
0 %
...van de medewerkers krijgt te maken met lichamelijk geweld.
0 %

schendingen van de integriteit?

Schendingen van de Integriteit is wanneer de normen en waarden van de organisatie worden overschreden en maatschappelijke misstanden. Voorbeelden hiervan zijn fraude, diefstal van bedrijfsmiddelen, ongewenste nevenwerkzaamheden en machtsmisbruik en een maatschappelijke misstand is bijvoorbeeld aantasting van het milieu.

Er wordt gesproken over een klager als iemand melding doet van ongewenste omgangsvormen en over een melder als het gaat over het melden van een integriteitschending.

is er een klik?

Bespreken of een vertrouwenspersoon een goede aanvulling is voor je organisatie? Of wil je gratis een vrijblijvend kennismakingsgesprek? Ik bespreek graag de mogelijkheden met je.